CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, July 13, 2009

Ape Kes Ni?!


Erm. Lama xupdate blog. aku ade soalan sebenarnye. ni pon timbul bile tengok bite tak lama dulu. biter diorang yang ibu2 tunggal yang tidak diberi nafkah oleh bekas suami akan menerima dana bantuan. baguslah. ringan sikit beban diorang. tapi bekas suami jangan pulak pandai2 nak angkat kaki.

ok. tapi kite kadang2 hanya tepikir nasib ibu2 tunggal. aku pon tumpang simpati dengan nasib diorang jugak. kite tak duduk tempat diorang, maka kite xtau kan?

tapi at the same time pulak, jangan kite salahkan bekas suami mereka jugak. tak sume di antara si ex-suami mereka tu sume jahat2 belaka. ade yang memang tunaikan tanggungjawab. cume bekas isteri pulak tak pandai hargai.

aku cite satu kesah k..

ni kesah benar ni..eppen tu one of my uncle la. dia dah becerai dengan wife dia for almost 3 years now. hak penjagaan anak pulak dipersetujui bersama2. personally pada aku, uncle aku ni adelah sorang yang bek. cume dia sorang yang pendiam n jenis yang xbanyak melawan. the reason dia bercerai pon sebab mak mertua dia, aka mak kepada si ex-wife ni jenis yang suke masuk campor hal diorang laki bini. si x-wife pulak jenis bontoti cakap mak jer. kene ingat kat sini, bila dah kawen, suami adelah priority si isteri selagi xmelanggar shariah. tapi sampai makan minum suami, pakai tidur suami mak mertua masuk campor, sapa dapat tahan. maka sebab tak berapa nak tahan, dia mintak cerai dengan x-wife ni. tapi mereka becerai cara baik.

bile cerai, nafkah mutaah sume dah dipersetujui. tiap2 bulan si suami ni akan transfer duit kat x-wife ni tuk 3 anak dia yang duduk dengan wife dia. memang xpernah miss walau sebulan bayar nafkah o mutaah. magic kan camner kitorang bleh tau samada di bayar ke x kan. kitorang tau sebab dia salu datang umah. kadang2 cite masalah dia ngan mak. dah name adik badik kan?

tapi tula. awal2 si isteri ni xde bunyik pape pon. cume kadang2 tu ade la 2,3 msg anta cakap uncle akuni lupe anak la sebab xdatang jengok. tapi pk2 balik memang susah nak jengok. sebab jauh sangat tempat. sampai 7-8jam long drive. kalau 2 bulan sekali dua tu dapat la dia buat. nak soh tiap2 hari memang payah. tapi penah dia suare kan nak bawak budak2 tu dok seminggu ngan dia. tapi yang bini dia plak xbagi. alasan dia yang kecik xbiasa ngan ayah dia. la..pulak?! xlawat marah. nak spend time sama2 xbagi. camner tu? tu yang uncle aku tu kompius n sedih. tapi xplak dia berbunyik. ish...kalau aku dah masak dah bini dia tuh aku kenekan. cakap macam hampeh. nak A, orang bagi A++ lagi, tak nak pulak kerjasama.

n skang, uncle aku ni jumpe pulak dengan sorang wanita idaman malaya dia. yelah, sampai bile nak mendudakan. lama jugak diorang dah kenal ni. kitorang pon ok ngan kakak ni. ntah camner, cite dia ngan kakak ni sampai pulak ke pengetahuan si x-wife tadi. xpandai gak aku nak cakap dia setuju ke tak. tapi dari cara macam xpuas ati je si x ni. dah mula anta msg2 xbagus. marah suruh bagi nafkah. nak bawak mahkamah la ape la. cakap dah jumpe orang len, xingat anak2 la. yang aku pasti si x ni xpuas ati bile aku baca msg dia cakap dia ingat dia ngan uncle aku ni ade peluang lagi. hampeh!! pigi dar. bile uncle aku xbalas mane2 msg dia, tu yang lagi berapi tu kot. ntah ape2 lagi dia dok ngarut2.

soh bayar nafkah sume. cakap nak bawak mahkamah. kalau la pakcik aku xbayar langsung, logik gak la dia nak bawak mahkamah. ni memang tiap2 bulan dia bayar. cume kadang2 tu bukan la ari tang gaji. biasa la. tang gaji tu ramai orang maa. mane nak dok bebaris panjang lame2 dalam bank. marah bos ilang dari tempat keje lama2 sangat nanti. so kene paham2 la skit. tapi kalau dah marah n xpuas ati tu, sume pon bleh jadi alasan. tu la pasal.

skang pulak ada lagi cite len, si bini ni nak soh dia bayar duit idup dia pulak. alasan, dia kate xdapat keje. anak2 xbiasa ngan orang len. ait, ko bukan lagi minik dia maa..banyak bunyik pulak. camner cite nih. dulu orang bek, xpandai hargai. camner?? orang nak amik anak, xbagi. pastu macam2 bunyik pulak. adoi..adoi..camner nih?!!

so, bile aku dengar dana ni sume, aku sokong untuk wanita dan ibu2 tunggal yang teraniaya. tapi kite kene pikir jugak. bile ade kes camni, pada pendapat korang sape yang teraniaya di sini.

pikir2 la.

0 comments: